gala-101-threptika-systatika-ke-epidrasis-stin-ygia

Το γάλα είναι ένα εξαιρετικά θρεπτικό υγρό που σχηματίζεται στους μαστικούς αδένες των θηλαστικών για να συντηρεί τα νεογνά τους κατά τους πρώτους μήνες της ζωής τους. Μια τεράστια ποικιλία προϊόντων διατροφής παρασκευάζεται από αγελαδινό γάλα, όπως τυρί, κρέμα, βούτυρο και γιαούρτι.

Αυτά τα τρόφιμα αναφέρονται ως γαλακτοκομικά ή γαλακτοκομικά προϊόντα και αποτελούν σημαντικό μέρος της σύγχρονης διατροφής. Το γάλα είναι μια εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης υψηλής ποιότητας και διαφορετικών λιπαρών. Οι υδατάνθρακες αποτελούν περίπου το 5% του γάλακτος, κυρίως με τη μορφή λακτόζης, την οποία ορισμένοι άνθρωποι δεν μπορούν να αφομοιώσουν.

Διατροφικά στοιχεία

Η θρεπτική σύσταση του γάλακτος είναι εξαιρετικά πολύπλοκη. Περιέχει σχεδόν κάθε θρεπτικό συστατικό που χρειάζεται το σώμα σας. Ένα φλιτζάνι πλήρες αγελαδινό γάλα με 3,25% λιπαρά παρέχει:

  • Θερμίδες: 152
  • Νερό: 88%
  • Πρωτεΐνη: 8,14 γρ
  • Υδατάνθρακες: 12 γραμμάρια
  • Ζάχαρη: 12 γραμμάρια
  • Φυτικές ίνες: 0 γραμμάρια
  • Λίπος: 8 γραμμάρια

Πρωτεΐνες γάλακτος

Το γάλα είναι μια πλούσια πηγή πρωτεΐνης, παρέχει περίπου 8 γραμμάρια σε κάθε φλιτζάνι. Οι πρωτεΐνες στο γάλα μπορούν να χωριστούν σε δύο ομάδες με βάση τη διαλυτότητά τους στο νερό.

Οι αδιάλυτες πρωτεΐνες γάλακτος ονομάζονται καζεΐνη. Οι διαλυτές πρωτεΐνες γάλακτος είναι γνωστές ως πρωτεΐνες ορού γάλακτος. Και οι δύο ομάδες πρωτεϊνών γάλακτος θεωρούνται εξαιρετικής ποιότητας, με υψηλή αναλογία βασικών αμινοξέων και καλή πεπτικότητα.

Καζεΐνη

Η καζεΐνη αποτελεί την πλειοψηφία (80%) των πρωτεϊνών στο γάλα. Είναι πραγματικά μια οικογένεια διαφορετικών πρωτεϊνών, με την άλφα-καζεΐνη να είναι η πιο άφθονη.

Μια σημαντική ιδιότητα της καζεΐνης είναι η ικανότητά της να αυξάνει την απορρόφηση μετάλλων, όπως το ασβέστιο και ο φώσφορος. Μπορεί επίσης να προάγει τη μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Πρωτεΐνη ορού γάλακτος

Ο ορός γάλακτος είναι μια άλλη οικογένεια πρωτεϊνών, που αντιπροσωπεύει το 20% της περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη στο γάλα.

Οι πρωτεΐνες ορού γάλακτος έχουν συσχετιστεί με πολλές ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία, όπως μειωμένη αρτηριακή πίεση και βελτιωμένη διάθεση σε περιόδους στρες.

Η πρωτεΐνη ορού γάλακτος είναι εξαιρετική για την ανάπτυξη και τη διατήρηση των μυών. Ως αποτέλεσμα, είναι ένα δημοφιλές συμπλήρωμα μεταξύ αθλητών και bodybuilders.

Λιπαρά γάλακτος

Το πλήρες γάλα κατευθείαν από την αγελάδα έχει περίπου 4% λιπαρά. Το λίπος του γάλακτος είναι ένα από τα πιο πολύπλοκα από όλα τα φυσικά λίπη, που περιέχει περίπου 400 διαφορετικούς τύπους λιπαρών οξέων. Το πλήρες γάλα είναι πολύ υψηλό σε κορεσμένα λιπαρά, τα οποία αποτελούν περίπου το 70% της περιεκτικότητάς του σε λιπαρά οξέα.

Τα πολυακόρεστα λιπαρά υπάρχουν σε ελάχιστες ποσότητες, που αποτελούν περίπου το 2,3% της συνολικής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Τα μονοακόρεστα λιπαρά αποτελούν τα υπόλοιπα, περίπου το 28% της συνολικής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Επιπλέον, τα τρανς λιπαρά βρίσκονται φυσικά στα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Υδατάνθρακες

Οι υδατάνθρακες στο γάλα έχουν κυρίως τη μορφή της απλής ζάχαρης λακτόζης, η οποία αποτελεί περίπου το 5% του γάλακτος. Στο πεπτικό σας σύστημα, η λακτόζη διασπάται σε γλυκόζη και γαλακτόζη. Αυτά απορροφώνται στην κυκλοφορία του αίματός σας, οπότε το συκώτι σας μετατρέπει τη γαλακτόζη σε γλυκόζη.

Μερικοί άνθρωποι δεν διαθέτουν το ένζυμο που απαιτείται για τη διάσπαση της λακτόζης. Αυτή η κατάσταση ονομάζεται δυσανεξία στη λακτόζη – η οποία θα συζητηθεί αργότερα.

Βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία

Το γάλα περιέχει όλες τις βιταμίνες και τα μέταλλα που είναι απαραίτητα για τη διατήρηση της ανάπτυξης και της ανάπτυξης ενός νεαρού μοσχαριού κατά τους πρώτους μήνες της ζωής του. Παρέχει επίσης σχεδόν κάθε θρεπτικό συστατικό που χρειάζεται ο άνθρωπος, καθιστώντας το ένα από τα πιο θρεπτικά τρόφιμα που υπάρχουν.

Το γάλα είναι μια εξαιρετική πηγή πολλών βιταμινών και μετάλλων, συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης Β12, του ασβεστίου, της ριβοφλαβίνης και του φωσφόρου. Συχνά είναι ενισχυμένο με άλλες βιταμίνες, ειδικά με βιταμίνη D.

Οι ακόλουθες βιταμίνες και μέταλλα βρίσκονται σε ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες στο γάλα:

Βιταμίνη Β12

Οι τροφές ζωικής προέλευσης είναι οι μόνες πλούσιες πηγές αυτής της απαραίτητης βιταμίνης. Το γάλα είναι πολύ υψηλό σε Β12.

Ασβέστιο

Το γάλα δεν είναι μόνο μία από τις καλύτερες διατροφικές πηγές ασβεστίου, αλλά και το ασβέστιο που βρίσκεται στο γάλα απορροφάται εύκολα.

Ριβοφλαβίνη

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι η μεγαλύτερη πηγή ριβοφλαβίνης – επίσης γνωστή ως βιταμίνη Β2 – στη δυτική διατροφή.

Φώσφορος

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι μια καλή πηγή φωσφόρου, ενός ορυκτού που παίζει ουσιαστικό ρόλο σε πολλές βιολογικές διεργασίες.

Οφέλη για την υγεία

Το γάλα είναι ένα από τα πιο θρεπτικά τρόφιμα που μπορείτε να βρείτε. Έχει μελετηθεί ευρέως και φαίνεται να έχει αρκετά σημαντικά οφέλη για την υγεία.

Υγεία οστών και οστεοπόρωση

Μία από τις λειτουργίες του αγελαδινού γάλακτος είναι να προάγει την ανάπτυξη και ανάπτυξη των οστών στο νεαρό μοσχάρι.

Το αγελαδινό γάλα φαίνεται να έχει παρόμοια αποτελέσματα στους ανθρώπους και έχει συσχετιστεί με υψηλότερη οστική πυκνότητα. Η υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο και πρωτεΐνη του γάλακτος είναι οι δύο κύριοι παράγοντες που πιστεύεται ότι είναι υπεύθυνοι για αυτό το αποτέλεσμα.

Ωστόσο, τα πιο πρόσφατα στοιχεία είναι αντικρουόμενα. Ορισμένες μελέτες απέτυχαν να δείξουν τη σχέση μεταξύ της πρόσληψης γαλακτοκομικών προϊόντων και της οστεοπόρωσης.

Πίεση αίματος

Η ασυνήθιστα υψηλή αρτηριακή πίεση είναι ένας σημαντικός παράγοντας κινδύνου για καρδιακές παθήσεις. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο υπέρτασης.

Θεωρείται ότι ο μοναδικός συνδυασμός ασβεστίου, καλίου και μαγνησίου στο γάλα είναι υπεύθυνος για αυτό το αποτέλεσμα. Άλλοι παράγοντες μπορεί επίσης να παίζουν ρόλο, όπως τα πεπτίδια που σχηματίζονται κατά την πέψη της καζεΐνης.

Ως πλούσια πηγή ασβεστίου, το γάλα μπορεί να προάγει την αυξημένη οστική πυκνότητα, μειώνοντας τον κίνδυνο οστεοπόρωσης. Το γάλα και τα προϊόντα του έχουν επίσης συνδεθεί με μειωμένη αρτηριακή πίεση.

Διαβάστε περισσότερα για τα γαλακτοκομικά προϊόντα:

Written by

KATERINA KYRKOY

Αρθρογράφος στο site, δημοσιογράφος, μοντέλο και ότι άλλο χρειάζεται αν κάνω.